Jo ældre, jo bedre. Sådan lyder devisen for god rom – alt andet lige. Men selvom indholdet i romflasker gerne må have nogle år på bagen, behøver selve flaskerne og den øvrige emballage ikke at ligne noget, som har ligget i din oldefars kælder, siden før kvinder fik stemmeret.
Ron Dos Mares er et nyt kvalitets-rombrand, som lanceres i Centraleuropa. I den forbindelse ønskede de at få lavet en ID, designet etiket, flaske, gaverør og forsendelseskasse til deres nylancerede rom fra Panama med afsæt i en moderne visuel identitet, der adskiller sig fra det traditionelle rommarked, og som tiltaler en kvalitetsbevidst målgruppe. Og ikke mindst ønskede de, at emballagen skulle fortælle en god historie.
Madaffald har ret meget personlighed. Det fandt vi ud af i idégenereringsprocessen til kampagnen. Der findes blandt andet heldige kartofler, sure citroner, bløde løg og kvikke kaffefiltre. Derfor syntes vi, at madaffaldet skulle hjælpe Nordværk med at kommunikere deres budskab om sortering af madaffald. At madaffaldet skulle tale – og vi skulle lytte.
Blandt typerne har vi det energiske og opskruede kvikke kaffefilter, den gamle og erfarne heldige kartoffel, det følsomme og grådlabile bløde løg og den sure og tvære citron, som er træt af kommunens fikse ideer.
Madaffaldstyperne repræsenterer tre fortalere for og én modstander mod sorteringsbudskabet for at skabe noget dynamik og repræsentere forskellige holdninger og forhåbentligt skabe noget sympati og identifikation hos modtagerne. Eller måske bare give et smil på læben og en fornemmelse af, at det nytter noget at sortere madaffaldet.
Det er svært at ændre på vaner. Vi mennesker trives i at gøre, som vi plejer, og derfor kræver det noget af os at gøre tingene anderledes. Som fx at sortere madaffald i grønne poser, når man er vant til at sortere det sammen med restaffaldet. Det kunne vi også bl.a. se på kommentarsporene på Nordværks facebookside. Den bevidsthed havde vi med i processen, da vi skulle udvikle kampagnen til Nordværk.
En måde at imødekomme potentiel modstand har været at bruge humor som en afvæbnende faktor og som noget, der kan hjælpe modtagerne med at huske på det. Kampagnen har desuden kørt over en længere periode, hvor modtagerne har mulighed for at høre budskabet på mange forskellige platforme for at øge chancen for, at de hører det og handler på det.
Det talende madaffald er blevet brugt til digitale kampagner og sidenhen i radiospots, annoncer i trykte dagblade, på skraldebiler og på infoskærme og abribusser uden lyd. Det har derfor både været formidlet på video med og uden lyd og som stills, og det har været interessant og en udfordring at konvertere en film til fx en avisannonce, hvor man ikke har intonation, musik og bevægelse at supplere med. Bedøm selv nogle af de lydløse versioner her:
Kampagnen indeholdt flere forskellige budskaber, som vi skulle prioritere i kommunikationen. Først og fremmest: Vi skal sortere vores madaffald i Aalborg Kommune. Dernæst vigtigheden af at binde en knude, der holder, for at skabe de bedste forudsætninger for, at affaldet kan sorteres ordentligt på Nordværks anlæg. Og dernæst, hvad der overhovedet kategoriseres som madaffald. Og at madaffaldet omdannes til biogas og gødning. Og at de grønne poser skal i samme container som restaffaldet.
Det er mange ting på én gang. For mange ting at kommunikere på én gang, hvis vi også gerne vil have, at modtagerne tager budskaberne ind. I vores kampagne prioriterede vi derfor de to første: at vi skal sortere madaffald i den grønne pose fra 1. Juni 2024, og at vi skal huske at binde en knude, der holder.
“Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med Det nye sort på kampagnen ”Vi har lyttet til dit madaffald” om introduktionen af madaffald i Aalborg Kommune. Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner, der har gjort det muligt at udvikle en anderledes og kreativ kampagne til en bred pallette af platforme.
Jeg sætter samtidig stor pris på, hvordan den løbende dialog har været, hvor Det nye sort har været i øjenhøjde og generelt behagelige og kompetente at samarbejde med. Jeg har følt mig hørt og involveret gennem hele processen, og jeg er særdeles tilfreds med resultatet af kampagnen.
Jeg har derfor været en heldig kartoffel og kan varmt anbefale Det nye sort.”
Anders Christian Zimmer Hansen, Kommunikationskonsulent hos Nordværk
“Det nye sort har delt vores ambitioner og nysgerrighed, fra vores første indledende møde til den færdige mapping blev afleveret.”
Vores ambition med Lysfald er at vi hele tiden skal forsøge at gøre oplevelsen større og bedre for vores gæster – det gør vi ved at være nysgerrige og hele tiden prøve nye idéer og koncepter af. Det nye sort har delt vores ambitioner og nysgerrighed, fra vores første indledende møde til den færdige mapping blev afleveret. Oplevelsen er blevet et af de mest Insta-venlige spots i parken og noget, som vores gæster har taget virkelig godt imod.
Rasmus Mortensen
Kommerciel chef
Fårup Sommerland
“Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner”
Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med Det nye sort på kampagnen ”Vi har lyttet til dit madaffald” om introduktionen af madaffald i Aalborg Kommune. Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner, der har gjort det muligt at udvikle en anderledes og kreativ kampagne til en bred pallette af platforme.
Anders Christian Zimmer Hansen
Kommunikationskonsulent
Nordværk
“Vi har samarbejdet med Det nye sort om en ny identitet, branding, tekster og website”
Vi har samarbejdet med Det nye sort om en ny identitet, branding, tekster og website. De har anbefalet at positionere STAI som det ærlige og transparente kosttilskud i en branche med mange store løfter og tomme floksler, og det spejler vi os meget i. Det er vigtigt for os at kommunikere vores kosttilskud med ærlighed og gennemsigtighed. Det nye sort har sat sig grundigt ind i vores mission og værdier, vores branche, vores produkter og brugt begrænsningerne i branchen til vores fordel.
Jytte Bille
Founder og livsstilsguide
STAI
“Det har været en god proces, hvor vi har oplevet et godt og tålmodigt med- og modspil”
Den gode proces og det tætte samarbejde har høj prioritet hos os, og vi bliver altid glade, når vores kunder har samme oplevelse:
Det har været en god proces, hvor vi har oplevet et godt og tålmodigt med- og modspil, hvor alle vores idéer blev taget seriøst og vendt grundigt, ligesom forslagene fra Det nye sort gennem processen har været grundigt bearbejdet i et godt samspil. Vi er endt med et resultat, der på bedste vis afspejler, hvor STORM Advokatfirma er i dag.
Lars Lyngdahl
Presse- og kommunikationsansvarlig
STORM Advokatfirma
“Det nye sort har delt vores ambitioner og nysgerrighed, fra vores første indledende møde til den færdige mapping blev afleveret.”
Vores ambition med Lysfald er at vi hele tiden skal forsøge at gøre oplevelsen større og bedre for vores gæster – det gør vi ved at være nysgerrige og hele tiden prøve nye idéer og koncepter af. Det nye sort har delt vores ambitioner og nysgerrighed, fra vores første indledende møde til den færdige mapping blev afleveret. Oplevelsen er blevet et af de mest Insta-venlige spots i parken og noget, som vores gæster har taget virkelig godt imod.
Rasmus Mortensen
Kommerciel chef
Fårup Sommerland
“Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner”
Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med Det nye sort på kampagnen ”Vi har lyttet til dit madaffald” om introduktionen af madaffald i Aalborg Kommune. Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner, der har gjort det muligt at udvikle en anderledes og kreativ kampagne til en bred pallette af platforme.
Anders Christian Zimmer Hansen
Kommunikationskonsulent
Nordværk
“Vi har samarbejdet med Det nye sort om en ny identitet, branding, tekster og website”
Vi har samarbejdet med Det nye sort om en ny identitet, branding, tekster og website. De har anbefalet at positionere STAI som det ærlige og transparente kosttilskud i en branche med mange store løfter og tomme floksler, og det spejler vi os meget i. Det er vigtigt for os at kommunikere vores kosttilskud med ærlighed og gennemsigtighed. Det nye sort har sat sig grundigt ind i vores mission og værdier, vores branche, vores produkter og brugt begrænsningerne i branchen til vores fordel.
Jytte Bille
Founder og livsstilsguide
STAI
“Det har været en god proces, hvor vi har oplevet et godt og tålmodigt med- og modspil”
Den gode proces og det tætte samarbejde har høj prioritet hos os, og vi bliver altid glade, når vores kunder har samme oplevelse:
Det har været en god proces, hvor vi har oplevet et godt og tålmodigt med- og modspil, hvor alle vores idéer blev taget seriøst og vendt grundigt, ligesom forslagene fra Det nye sort gennem processen har været grundigt bearbejdet i et godt samspil. Vi er endt med et resultat, der på bedste vis afspejler, hvor STORM Advokatfirma er i dag.
Lars Lyngdahl
Presse- og kommunikationsansvarlig
STORM Advokatfirma