Spring til indhold

En fælles retning

En fælles retning

Sociale Forhold og Beskæftigelse (MSB) i Aarhus Kommune har fået sin egen visuelle identitet at kommunikere ud fra. Behovet for en fælles retning i kommunikationen er nu blevet imødekommet med en hel del design, tilhørende grafiske skabeloner og en visuel konceptualisering af deres værdibaserede handleplan.

Godt begyndt

Briefing og informationsindsamling er en vigtig del af at begynde et projekt godt – derfor har det været en stor fornøjelse at møde et dedikeret kommunikationsteam som har givet os et stærkt og gennemarbejdet grundlag for den visuelle udvikling.

Organisationen består af en række faggrupper, forskellige enheder og typer af ansvarsområder, som har mange målgrupper og kommunikationssituationer – derfor er den visuelle værktøjskasse også udviklet ud fra bestemte præmisser.


Nogle af de præmisser designet skulle udvikles ud fra, var blandt andet, at det skulle

  • Være dynamisk og skalerbart
  • Fungere som brugervenlig og enkel identitet
  • Tage hensyn til Aarhus Kommunes designguide
  • Tage hensyn til fælles kommunikation med andre afsendere
  • Repræsentere MSB igennem tillid, ærlighed, menneskelighed og tilgængelighed
  • Tage hensyn til, at der ikke er en central grafisk enhed

Hvorfor ser designet sådan ud?

En ting er at tale værdier og omforme nøgleord til visuel kommunikation. En anden ting er, hvad der fungerer i praksis. Designet er bygget op ud fra et klassisk udtryk, der både er inspireret af basale geometriske former, hvordan elementer kan bevæge sig og skabe dynamiske forløb selvom indholdet i kommunikationen skal være fagligt, forståeligt og have plads.

Farver

Forskelligheden i de emner, der skal kunne kommunikeres kan hjælpes på vej ved at have en bred farvepalet, som er skabt ud fra et princip om et stort kontrastforhold. Den indeholder seriøse og nedtonede farver fra hver ende af farveskalaen, og skal bruges som tone-i-tone.

Fonte

Public Sans er en enkel sans serif font, der er nem at afkode og arbejde med. Den matcher det øvrige design godt, da den har et moderne og samtidig venligt og humanistisk udtryk.

Det grafiske element

Det grafiske element består af en cirkel og et kvadrat, og kan frit bruges som byggesten i et layout.

Det kan både bruges til at skabe mening, og som et hjælpemiddel til layout.

Billeder

MSBs billeder skal signalere menneskelighed, ærlighed, realisme, og øjenhøjde.

Når der er flere afsendere

Designet skal kunne rumme behovet for forskellige afdelinger, institutioner og kommunale tilbud, der har sit eget logo eller ikke har. Derfor er det muligt at se designet som en ramme for kommunikationen med et andet logo eller som en mulighed for som afsender at få sit navn ind som en del af designet.

Skabeloner

En del af opgaven var, at designet skulle fungere i mange typer skabeloner, så forskellige afdelinger selv kan sætte materialer op og producere invitationer, breve, plakater osv.

Design & strategi

Sociale Forhold og Beskæftigelse har arbejdet med strategiske værktøjer og et strategisk fundament, herunder værdier som hele organisationen er fælles om. Derfor var der et stærkt grundlag for at udvikle den visuelle del af kommunikationen. Designet skal gøre det mere visuelt at formidle strategiske punkter, og her er grafiske former med til at vise forløb, steps, udvikling og handling. Formsproget er bevidst udviklet til at kunne animere “fremdrift”, “forløb” og andet, der er behov for at vise.

Mere end pænt

Designet og arbejdet med den visuelle kommunikation til MSB er et fint eksempel på, at det ikke er nok at være et pænt design. Selvom vi selv mener, at det er blevet ret flot, så er det faktisk først når designet er taget i brug og bliver genkendt og set i forbindelse med MSBs kommunikation, at designet lykkes. Derfor er vi også ovenud glade for at høre fra Aarhus Kommune, at der er blevet taget godt imod det nye design i organisationen og at responsen har været positiv.

Tilbagemeldingen fra Aarhus Kommune har blandt andet været, at det KAN lade sig gøre at få en flot grafisk identitet uden en central grafisk afdeling, men baseret stort set på skabeloner.

Næste Vi har lyttet til dit madaffald