Vi har lyttet til dit madaffald. Nu er det din tur!
Fra 1. Juni 2024 skulle indbyggerne i Aalborg Kommune ændre deres vaner. Vi skulle nemlig i gang med at sortere madaffald i grønne poser, så Nordværk kan sortere det på deres anlæg og omdanne det til biogas og gødning. Det budskab har vi hjulpet affaldsselskabet med at formidle til nordjyderne ved at introducere … talende madaffald.
Hele herligheden er selvfølgelig lavet med respekt for den ID og brandingstrategi, vi også har haft fornøjelsen af at samarbejde med Nordværk om.
En heldig kartoffel, en sur citron, et blødt løg og et kvikt kaffefilter
Madaffald har ret meget personlighed. Det fandt vi ud af i idégenereringsprocessen til kampagnen. Der findes blandt andet heldige kartofler, sure citroner, bløde løg og kvikke kaffefiltre. Derfor syntes vi, at madaffaldet skulle hjælpe Nordværk med at kommunikere deres budskab om sortering af madaffald. At madaffaldet skulle tale – og vi skulle lytte.
Blandt typerne har vi det energiske og opskruede kvikke kaffefilter, den gamle og erfarne heldige kartoffel, det følsomme og grådlabile bløde løg og den sure og tvære citron, som er træt af kommunens fikse ideer.
Madaffaldstyperne repræsenterer tre fortalere for og én modstander mod sorteringsbudskabet for at skabe noget dynamik og repræsentere forskellige holdninger og forhåbentligt skabe noget sympati og identifikation hos modtagerne. Eller måske bare give et smil på læben og en fornemmelse af, at det nytter noget at sortere madaffaldet.
Kom så – er I klaaaar?
Det er svært at ændre på vaner. Vi mennesker trives i at gøre, som vi plejer, og derfor kræver det noget af os at gøre tingene anderledes. Som fx at sortere madaffald i grønne poser, når man er vant til at sortere det sammen med restaffaldet. Det kunne vi også bl.a. se på kommentarsporene på Nordværks facebookside. Den bevidsthed havde vi med i processen, da vi skulle udvikle kampagnen til Nordværk.
En måde at imødekomme potentiel modstand har været at bruge humor som en afvæbnende faktor og som noget, der kan hjælpe modtagerne med at huske på det. Kampagnen har desuden kørt over en længere periode, hvor modtagerne har mulighed for at høre budskabet på mange forskellige platforme for at øge chancen for, at de hører det og handler på det.
Talende madaffald med og uden lyd
Det talende madaffald er blevet brugt til digitale kampagner og sidenhen i radiospots, annoncer i trykte dagblade, på skraldebiler og på infoskærme og abribusser uden lyd. Det har derfor både været formidlet på video med og uden lyd og som stills, og det har været interessant og en udfordring at konvertere en film til fx en avisannonce, hvor man ikke har intonation, musik og bevægelse at supplere med. Bedøm selv nogle af de lydløse versioner her:
… Og husk at binde en knude, der holder
Kampagnen indeholdt flere forskellige budskaber, som vi skulle prioritere i kommunikationen. Først og fremmest: Vi skal sortere vores madaffald i Aalborg Kommune. Dernæst vigtigheden af at binde en knude, der holder, for at skabe de bedste forudsætninger for, at affaldet kan sorteres ordentligt på Nordværks anlæg. Og dernæst, hvad der overhovedet kategoriseres som madaffald. Og at madaffaldet omdannes til biogas og gødning. Og at de grønne poser skal i samme container som restaffaldet.
Det er mange ting på én gang. For mange ting at kommunikere på én gang, hvis vi også gerne vil have, at modtagerne tager budskaberne ind. I vores kampagne prioriterede vi derfor de to første: at vi skal sortere madaffald i den grønne pose fra 1. Juni 2024, og at vi skal huske at binde en knude, der holder.
“Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med Det nye sort på kampagnen ”Vi har lyttet til dit madaffald” om introduktionen af madaffald i Aalborg Kommune. Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner, der har gjort det muligt at udvikle en anderledes og kreativ kampagne til en bred pallette af platforme.
Jeg sætter samtidig stor pris på, hvordan den løbende dialog har været, hvor Det nye sort har været i øjenhøjde og generelt behagelige og kompetente at samarbejde med. Jeg har følt mig hørt og involveret gennem hele processen, og jeg er særdeles tilfreds med resultatet af kampagnen.
Jeg har derfor været en heldig kartoffel og kan varmt anbefale Det nye sort.”
Anders Christian Zimmer Hansen, Kommunikationskonsulent hos Nordværk