Vi er totalt i gang med det nye år – og vi har selvfølgelig set på trends og tendenser i 2025, som I kan bruge til noget. Alt det, der bliver det nye sort i den kommende tid. Så here goes..


Ind med autenticitet og ud med det perfekte
Forbrugerne længes efter autenticitet, mening og en reel forbindelse med de brands, de interagerer med. Det er ikke noget nyt, at vi vil ‘connecte’ med brands, men der er en tendens til, at det bliver endnu vigtigere og fylder mere for vores brandpræferencer, at vi føler den. På især sociale platforme dominerer autenticitet og ærlighed – og dette kommer i højere grad til at flyde mere ind i de klassiske reklameformater. Den polerede og perfekte reklame mister langsomt sit greb, mens brugergenereret indhold, ’behind-the scenes’-glimt og ægte øjeblikke skaber nærvær og tillid.
Influencers er stadig meget effektive og værdiskabende for mange brands, men der er mindre tillid og mere skepsis, som gør transparente og autentiske partnerskaber helt vildt vigtige. Forbrugerne kan gennemskue, hvis indholdet er over-kommercielt og ikke autentisk, og det kan derfor have store konsekvenser, hvis der ikke er et match mellem influent og brand. Konstruerede fortællinger er ude, og ægte forbindelser er inde – I kan derfor godt stoppe de overfladiske samarbejder eller fortællinger og bare sige det, som det er – eller få skabt indhold med nogen, der ægte elsker jer.

Den uundgåelige AI – og menneskelighed som trend
AI er ikke til at komme udenom, når vi taler om, hvad der sker nu og her og i den kommende tid. AI er rykket ind i mange forskellige brancher, på diverse medieplatforme og i alle mulige kontekster. Her kan den blandt andet bidrage til at tilpasse budskaber eller produktanbefalinger til en hyper-personaliseret oplevelse eller bruges som AI-agenter, der kan agere sparringspartner, optimere workflows, automatisere processer og meget mere.
Men med AI-begejstring og -optimisme kommer der også en modpol, hvor vi søger i den modsatte retning hen imod det menneskeskabte og ægte. Faktisk taler man om en decideret trendbølge af menneskelighed og empati, der kommer til at påvirke os i 2025. Men mellem de to modpoler er der faktisk et sweet spot – fordi brands, der balancerer mellem teknologisk innovation og menneskelig indsigt, vil vinde forbrugernes hjerter. Så jer, der tør omfavne de nye muligheder og tage AI ind som partner – I står stærkt i fremtiden!
Humant design med personlighed
Designmæssigt betyder strømningerne, at vi kommer til at se det menneskeskabte og ægte i diverse design. Og at vi gerne vil vende tilbage til det, vi kan stole på, og kreativiteten i dens rodede og menneskelige form. Derfor ser man designtrends som ugly minimalism, der som en modreaktion på AI og det perfekte søger det uperfekte og modsatte af det polerede AI-genererede. Vi vil se menneskelig ufuldkommenhed og have design, som er præget af kaos, og som er råt og uperfekt med blandt andet stærke farver, eklekticisme, grainy billeder og markante typografier. Det er ægte BRAT-energi.*
Derudover er der strømninger i retningen af retro, det håndtegnede og scriptfonte, der mimer det håndskrevne. Det er ikke nødvendigvis menneskeskabt, men det ligner. Vi søger personlighed hos brands, og det kan gøres igennem design, der består af et formsprog med modstridende former, flere lag, farver, doodles og generelt et udtryk, der overrasker. Små finurlige detaljer, der signalerer, at der står mennesker bag, og igennem animationer og motion, som tilføjer et ekstra legende element til designet. Men inden I sætter jeres økonomiafdeling til at designe i Word, så vil vi slå et stort slag for, at den kommercielle visuelle kommunikation stadig er nøje i balance med jeres branding og bevidst i forhold til det menneskelige design.
*BRAT-begrebet stammer fra sangerinden Charlie XCX og handler kort fortalt om at gøre lige præcis, hvad man vil og være lidt ligeglad med andres mening. At være careless, lidt flabet og perfekt uperfekt.
Mig, mig, mig
En anden tendens, der fylder en hel del, er et stort fokus på personlig velvære, et sundt mentalt helbred og ikke mindst en sund krop. Vi har snakket meget longivity, bio-hacking og andre sundhedsfremmende tendenser i 2024, og det fortsætter med al sandsynlighed i 2025. Hos unge mellem 15 og 27 år i en række europæiske lande er de tre primære fokusområder hhv. work-life balance (61 %), at tage sig af sit psykiske helbred (56 %) og at være fysisk aktiv (53 %). Den personlige velvære opfattes vigtigere end fx bæredygtigt forbrug, at være opdateret på politik eller at udføre meningsfuldt arbejde (Opeepl 2024).
Der er en begyndende neo-hedonisme, ift. at vi vægter ægte meningsfulde oplevelser og menneske-menneske-kontakt højere end materialisme, at velvære og sundhed opfattes som den nye luksus, og at vi vil nyde livet og søger tilbage til naturen og ‘naturlig’ sundhed. Designmæssigt betyder det taktile, rolige, organiske former og sanselige design, der vækker nydelse. Kommunikativt vil vi gerne tales til igennem vores sanser, følelser (især glæde), selvkærlighed og anerkendes som selvstændige individer.
Det personaliserede og customized design, der interagerer med målgruppen, er derfor i høj kurs, og det er netop AI, data og algoritmer, der bruges til at skabe det. Et eksempel er Spotify Wrapped med dets legende design, der vækker glæde, og hvor man føler sig set (og hørt).


Hør nu efter!
Før forbrugerne overhovedet kan begynde at skabe en forbindelse til brands, skal de få øje på dem og høre, hvad de har at sige. Opmærksomhedsøkonomi har ændret spillet, så det ikke kun drejer sig om eksponering, men om at skabe kvalitetsindhold, der virkelig engagerer målgrupperne.
Over halvdelen af danskerne (58 %) mener, at der er flere dårlige reklamer,
end der tidligere har været (TID & Tendenser 2024), hvilket tydeliggør en klar opfordring til branchen:
Hvis vi vil have forbrugerne med på vognen, skal vi stoppe med at tage deres
opmærksomhed for givet og i stedet give dem reklamer, der rent faktisk fænger, og som kan informere, underholde og skabe samtale. Det lyder jo nemt nok, ikk’? Hvis ikke, kan I jo bare tage fat i os.
Men opmærksomheden kommer med en pris, som forbrugerne i stigende grad accepterer, nemlig at reklamer er prisen for adgang til underholdning, og især de unge (39 %) foretrækker brands, der skaber oplevelser frem for traditionelle reklamer (TID & Tendenser 2024). I en verden af data og teknologi er kreativitet afgørende. Forbrugerne higer efter engagerende og underholdende indhold. Reklamer, der ikke nødvendigvis føles som reklamer. Her handler det om, at vi alle sammen gør os umage og gør en indsats for at fortælle gribende og ægte – hvad end det er visuelt eller sprogligt. Det er kvalitetsdrevet kreativitet, der bryder igennem støjen og skaber positive oplevelser. Hemmeligheden? Fortæl gribende historier og tilbyd ægte værdi.
Hva’ så?
Det er ofte lidt nemmere og mere uforpligtende at have fingeren på pulsen end hånden på kogepladen, men vi har faktisk begge dele, når vi rådgiver vores kunder om deres muligheder og strategier og producerer værdiskabende, relevant og autentisk design og kommunikation med personlighed på tværs af platforme, genrer og målgrupper.
Skal vi tage en snak om, hvad der skal ske for jer i det nye år? Ring til os på (+45) 91 23 00 09 eller send en mail på info@detnyesort.dk.
Kilder
Opeepl (2024): Youth Pulse 2025
pej gruppen (2024): TID & Tendenser # 5
It’s Nice That (2025): Five graphic trends to keep in your sights in 2025
Creative Boom (2024 ): Design trends for 2025: creative leaders share their vision for the future
Graphic Mama (2024): 10 Graphic Design Trends to Pay Attention to in 2025