ET FLYVENDE BRAND
ET FLYVENDE BRAND
ET FLYVENDE BRAND
ET FLYVENDE BRAND
ET FLYVENDE BRAND
ET FLYVENDE BRAND
ET FLYVENDE BRAND
ET FLYVENDE BRAND
INTRO

Aalborg Lufthavn kalder sig yndlingslufthavn. Det kan de troværdigt gøre, fordi de leverer service og faciliteter, der er lidt ud over det sædvanlige. Og de har endda vundet prisen som Danmarks bedste lufthavn op til flere gange og fået en Great Place To Work-certificering.

 

Det er et taknemmeligt udgangspunkt for at arbejde med deres brand. Vi har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med yndlingslufthavnen om mange forskellige projekter og opgaver – blandt andet en opdateret visuel identitet og en forårskampagne, som du kan læse mere om lige her.

Kunde
Aalborg Lufthavn
Service
Visuel identitet
Strategisk kommunikation
Konceptudvikling
Tekstforfatning

En rummelig, moderne og genkendelig ID

Aalborg Lufthavn skal kommunikere som en myndighed omkring alt fra security og check-in til mere uformelle budskaber om alt det sjove, der er forbundet med at rejse. Deres ID har derfor brug for noget bredde og nogle greb, der kan versioneres til forskellige kontekster og målgrupper. Og ikke mindst har de brug for et interessant, genkendeligt udtryk og enkle visuelle redskaber, der er nemme at arbejde med, og som kan kommunikere både B2B og B2C.

Med et ønske om at kommunikere AAL som et moderne, dynamisk og interagerende brand, har vi hjulpet med at udvikle en ID, der understøtter deres strategi om blandt andet at give deres besøgende små smil på vejen, god kundeservice, udadvendthed og energi.

Små smil

I lufthavnen er skiltning og kommunikation, der hjælper de rejsende på vej, en nødvendighed. Fx “Paskontrol”, “Tøm væsker her” osv. er need-to-know og helt straight, corporate kommunikation.

Men der er heldigvis også plads til nice-to-know-kommunikation. For at skabe en mere personlig relation og møde de rejsende mere i øjenhøjde, skal vi så vidt muligt give de rejsende små smil med på vejen. Det gør vi med information med glimt i øjet, en kombination af noget sødt og sjovt, fokus på kunderejsen og nærværende og personlig kommunikation på fx toiletter, i DELI og ved ind- og udgange.

Keeping it real

AAL’s billeder er en stor del af at formidle rejsedrømme og skabe relaterbart content, der taler til mange forskellige målgrupper. 

 

Derfor er billedstilen præget af mindre polerede, uperfekte og relaterbare billeder og motiver af rigtige mennesker og rigtige situationer. Med glimt i øjet og de sjove, søde og skæve vinkler i højsædet.

Interaktive former

AAL’s nye ID låner former og måder at kommunikere fra UI-/UX-verdenen, hvor der er masser af interaktion med modtageren. Så det har vi brugt som et værktøj til at underbygge et imødekommende og moderne brand, der viser, at de gerne vil interagere med modtagerne. 

Aalborg Lufthavns grafiske element tager afsæt i en simpel form: en cirkel, som kan strækkes på den horisontale led, og som kan skabe et dynamisk og tiltalende layout og tilpasses forskellige formater.

Rent praktisk opfylder det grafiske element et behov for at kunne fremhæve og adskille flere forskellige budskaber i et design. Og så lægger formerne ret meget op til bevægelse, som understøtter Aalborg Lufthavn som et levende og energisk brand.

Ikoniske ikoner

En markant del af den nye ID er en række nye ikoner, som kan bruges til at skabe stemning, blikfang og personlighed og visuelt understøtte budskaber. 

Ikoner findes allerede som et informerende element i deres ID (i check-in-området fx), så den måde at kommunikere på var oplagt at tage med videre hele vejen rundt i deres kommunikation, så der også opstår genkendelighed i det. Og så giver de et digitalt udtryk, der sender tankerne i retning af emojis og noget let og legende.

Emblemer med budskaber

Emblemer er cool og kan bruges til at skabe genkendelighed og visuel sammenhæng på tværs af corporate og mere kampagnerelateret kommunikation. De kan bruges som noget, der markerer/sætter ring omkring noget og som et dekorativt element, der bliver beskåret.

På lufthavnens emblemer bruges budskaberne “Rejsen starter her”, “Yndlingslufthavn” og “God tid. Altid.” i deres primære farver. Budskaberne bruges generelt i deres branding og kommunikation og er derfor kendetegnende – emblematiske, får man lyst til at sige – for dem. Cirkelformen fra det grafiske element går igen her og skaber en rød tråd.

Destinationer i destinationer

Som et ekstra visuelt redskab kan destinationerne fremhæves med megatekst, der bliver masket ind i billeder fra destinationerne. Maskerne i billederne kan skabes ud fra flere forskellige elementer i billederne som f.eks. horisontlinjen samt elementer og linjer i billederne.

 

Det skaber blikfang og giver mulighed for nogle kreative og fantasifulde kompositioner, som har en masse personlighed. 

Hvor vil du glæde dig til?

Forventningens glæde er den største, siger man. De fleste kender nok følelsen af at planlægge og bestille ferie, og hvordan forventningen om at skulle af sted kan højne humøret gevaldigt.

 

Den følelse var inspirationen til konceptet ‘Hvor vil du glæde det til?’, som dannede rammen om Lufthavnens forårskampagne i starten af 2025. Det gjorde den, fordi Aalborg Lufthavn er facilitator for den gode tid inden afrejse – både den relativt korte tid, passagererne befinder sig i lufthavnen før afgang, men også tiden, fra rejsen bestilles fra Aalborg Lufthavn, og forventningerne og glæden sættes i gang. 

 

Det blev formidlet i en række film med mennesker, der tager forskud på glæden, før de er taget på ferie – et barn med badevinger i klasseværelset, en kvinde med en parasol i kaffekoppen på kontoret og en mand, der bader i Limfjorden i december, mens han længes efter varme kilder i Island.

Det nye sort har været en ambitiøs og engageret samarbejdspartner for Aalborg Lufthavn. De møder vores opgaver med en lyttende tilgang, en dyb analytisk forståelse og en beundringsværdig evne til at omsætte indsigter til stærke koncepter. Samarbejdet er præget af gensidig tillid, klar kommunikation og en fælles ambition om at skabe noget ekstraordinært, der både er visuelt markant og strategisk velfunderet. 


– Martin Svendsen, Salgs- og marketingdirektør/CCO, Aalborg Lufthavn

Et samarbejde vi er helt oppe over skyerne over

AAL er ret så modige og har virkelig taget den nye ID til sig og brugt den i alt fra kampagner og TV2-vejrsponsorater til SoMe-posts og indretning i lufthavnen. Det er en kæmpe fornøjelse at se!

Kontakt os
Skal vi også hjælpe jeres brand med at få luft under vingerne? Kontakt os på 91 23 00 09 eller info@detnyesort.dk med jeres ønsker eller spørgsmål

“Det nye sort har delt vores ambitioner og nysgerrighed, fra vores første indledende møde til den færdige mapping blev afleveret.”

Vores ambition med Lysfald er at vi hele tiden skal forsøge at gøre oplevelsen større og bedre for vores gæster – det gør vi ved at være nysgerrige og hele tiden prøve nye idéer og koncepter af. Det nye sort har delt vores ambitioner og nysgerrighed, fra vores første indledende møde til den færdige mapping blev afleveret. Oplevelsen er blevet et af de mest Insta-venlige spots i parken og noget, som vores gæster har taget virkelig godt imod.

Rasmus Mortensen

Kommerciel chef

Fårup Sommerland

“Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner”

Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med Det nye sort på kampagnen ”Vi har lyttet til dit madaffald” om introduktionen af madaffald i Aalborg Kommune. Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner, der har gjort det muligt at udvikle en anderledes og kreativ kampagne til en bred pallette af platforme.

Anders Christian Zimmer Hansen

Kommunikationskonsulent

Nordværk

“Vi har samarbejdet med Det nye sort om en ny identitet, branding, tekster og website”

Vi har samarbejdet med Det nye sort om en ny identitet, branding, tekster og website. De har anbefalet at positionere STAI som det ærlige og transparente kosttilskud i en branche med mange store løfter og tomme floksler, og det spejler vi os meget i. Det er vigtigt for os at kommunikere vores kosttilskud med ærlighed og gennemsigtighed. Det nye sort har sat sig grundigt ind i vores mission og værdier, vores branche, vores produkter og brugt begrænsningerne i branchen til vores fordel.

Jytte Bille

Founder og livsstilsguide

STAI

“Det har været en god proces, hvor vi har oplevet et godt og tålmodigt med- og modspil”

Den gode proces og det tætte samarbejde har høj prioritet hos os, og vi bliver altid glade, når vores kunder har samme oplevelse:

Det har været en god proces, hvor vi har oplevet et godt og tålmodigt med- og modspil, hvor alle vores idéer blev taget seriøst og vendt grundigt, ligesom forslagene fra Det nye sort gennem processen har været grundigt bearbejdet i et godt samspil. Vi er endt med et resultat, der på bedste vis afspejler, hvor STORM Advokatfirma er i dag.

Lars Lyngdahl

Presse- og kommunikationsansvarlig

STORM Advokatfirma

“Det nye sort har delt vores ambitioner og nysgerrighed, fra vores første indledende møde til den færdige mapping blev afleveret.”

Vores ambition med Lysfald er at vi hele tiden skal forsøge at gøre oplevelsen større og bedre for vores gæster – det gør vi ved at være nysgerrige og hele tiden prøve nye idéer og koncepter af. Det nye sort har delt vores ambitioner og nysgerrighed, fra vores første indledende møde til den færdige mapping blev afleveret. Oplevelsen er blevet et af de mest Insta-venlige spots i parken og noget, som vores gæster har taget virkelig godt imod.

Rasmus Mortensen

Kommerciel chef

Fårup Sommerland

“Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner”

Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med Det nye sort på kampagnen ”Vi har lyttet til dit madaffald” om introduktionen af madaffald i Aalborg Kommune. Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner, der har gjort det muligt at udvikle en anderledes og kreativ kampagne til en bred pallette af platforme.

Anders Christian Zimmer Hansen

Kommunikationskonsulent

Nordværk

“Vi har samarbejdet med Det nye sort om en ny identitet, branding, tekster og website”

Vi har samarbejdet med Det nye sort om en ny identitet, branding, tekster og website. De har anbefalet at positionere STAI som det ærlige og transparente kosttilskud i en branche med mange store løfter og tomme floksler, og det spejler vi os meget i. Det er vigtigt for os at kommunikere vores kosttilskud med ærlighed og gennemsigtighed. Det nye sort har sat sig grundigt ind i vores mission og værdier, vores branche, vores produkter og brugt begrænsningerne i branchen til vores fordel.

Jytte Bille

Founder og livsstilsguide

STAI

“Det har været en god proces, hvor vi har oplevet et godt og tålmodigt med- og modspil”

Den gode proces og det tætte samarbejde har høj prioritet hos os, og vi bliver altid glade, når vores kunder har samme oplevelse:

Det har været en god proces, hvor vi har oplevet et godt og tålmodigt med- og modspil, hvor alle vores idéer blev taget seriøst og vendt grundigt, ligesom forslagene fra Det nye sort gennem processen har været grundigt bearbejdet i et godt samspil. Vi er endt med et resultat, der på bedste vis afspejler, hvor STORM Advokatfirma er i dag.

Lars Lyngdahl

Presse- og kommunikationsansvarlig

STORM Advokatfirma

Lottie Loader