Nye begyndelser skaber gode forudsætninger for nye vaner og for at påvirke normer og kultur. Med åbningen af den spritnye Stigsborg Skole i en bydel præget af bæredygtig mobilitet med nøje anlagte stier og ruter var det derfor oplagt at kommunikere til børn og voksne, at Stigsborg Skole er sådan en skole, hvor vi går, cykler, tager bussen eller andre alternativer til bil. Og det er noget, vi gør sammen.
Kampagnen er blevet til i samarbejde med Aalborg Kommune som en del af et større EU-projekt, der har til formål at motivere flere til at vælge bæredygtige transportformer. Kampagnen er særligt målrettet børn i 4.-6.-klasse, og det var derfor vigtigt at starte med at få indsigt i, hvad der motiverer dem. Her fandt vi ud af, at fællesskab og at være en del af flokken er en helt afgørende faktor. Samtidig er det en alder, hvor løsrivelse og selvstændighed er på dagsordenen og følelsen af at kunne selv er vigtig. Derfor døbte vi kampagnen Helt selv – sammen som en markering af, at børn og voksne på Stigsborg Skole er sammen om at komme i skole selv.
Med afsæt i Aalborg Kommunes farvepalet blev der til kampagnen udvalgt farver, der er genkendelige for kommunen, og som er friske, inspirerende og i børnehøjde. Vi ville gerne have elementer, eleverne kunne spejle sig i, og som de syntes var sjove, og derfor lavede vi en række 3D-ansigter af sjove og seje børn og forældre, der nogle gange siger noget og taler sammen. De gode og sikre stier er kendetegnende for Stigsborg og for vejen til og fra skole, og derfor udgjorde de inspirationen til det grafiske element, vi kaldte for stiben og vejarme – nogle gange sammen med 3D-ansigterne og nogle gang alene som et dekorativt element eller med hurtige sko på.
Vi ville gerne allerede inden skolestart begynde at kommunikere kampagnen til børnene og deres voksne, så de kunne begynde at snakke om transport til skole og forberede sig på, hvordan det kan foregå. En fysisk startpakke blev derfor udleveret til børnene med information, klistermærker, reflekser, sommerbingo med aktiviteter på Stigsborg og et motivationskort, der fungerer som en slags aftale mellem forældre og børn om, at de vil prøve at komme aktivt i skole så meget som muligt. Alt sammen samlet i et rør, der senere skulle medbringes i skolen som en del af en skulptur.
1. skoledag er en dag med spænding og sitrende energi for både store og små, og så er det en festdag og en markering af nye begyndelser. Derfor stod skolen klar i festlige klæder med bannere, skilte, foliering osv., som var svære at undgå. Derudover stod en kasse til motivationskort klar, og der var placeret vægge med huller til rør fra startpakkerne ude i de enkelte læringscentre, så børnene kunne være med til at dekorere skolen og markere, at de var kommet i skole med aktiv transport.
Allerede på vej hen til skolen kunne børnene møde kampagnen med dekorationer og opmuntrende bannere og skilte ude på stierne med opfordringer til at mødes og følges i skole på cykel, gåben eller andet aktivt. Ingen løftede pegefingre – kun hep og fællesånd. Derudover hjalp seje Frida Stiil Virum med at dekorere Syrestien med streetart i kampagnens ID tilsat hendes eget kunstneriske præg.
Fokus i kampagnen var at skabe gode forudsætninger for den indre motivation hos børnene, men lidt ydre motivation kan fungere som en kickstarter. Derfor var der også tænkt gamification-elementer ind i form af bl.a. et barometer på skolens skærme, der steg i takt med, at flere børn kom i skole helt selv – sammen. Med løbende milepæle blev der udløst fede præmier, ligesom eleverne løbende fik udleveret tatoveringer og nye stickers til deres stickerhæfte og til at sætte på cykelhjelme, computere osv.
Målet med kampagnen var at få 75 % til at komme i skole på andre måder end med bil. Et ambitiøst mål, som blev overgået af, at 84 % af eleverne i 4.-7. klasse ved afslutningen af kampagnen har transporteret sig selv i skole. Det synes vi er virkelig sejt gået!
Skal I også have en kampagne, der rykker noget? Kontakt os på 91 23 00 09 eller ●info@detnyesort.dk
“Det nye sort har delt vores ambitioner og nysgerrighed, fra vores første indledende møde til den færdige mapping blev afleveret.”
Vores ambition med Lysfald er at vi hele tiden skal forsøge at gøre oplevelsen større og bedre for vores gæster – det gør vi ved at være nysgerrige og hele tiden prøve nye idéer og koncepter af. Det nye sort har delt vores ambitioner og nysgerrighed, fra vores første indledende møde til den færdige mapping blev afleveret. Oplevelsen er blevet et af de mest Insta-venlige spots i parken og noget, som vores gæster har taget virkelig godt imod.
Rasmus Mortensen
Kommerciel chef
Fårup Sommerland
“Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner”
Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med Det nye sort på kampagnen ”Vi har lyttet til dit madaffald” om introduktionen af madaffald i Aalborg Kommune. Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner, der har gjort det muligt at udvikle en anderledes og kreativ kampagne til en bred pallette af platforme.
Anders Christian Zimmer Hansen
Kommunikationskonsulent
Nordværk
“Vi har samarbejdet med Det nye sort om en ny identitet, branding, tekster og website”
Vi har samarbejdet med Det nye sort om en ny identitet, branding, tekster og website. De har anbefalet at positionere STAI som det ærlige og transparente kosttilskud i en branche med mange store løfter og tomme floksler, og det spejler vi os meget i. Det er vigtigt for os at kommunikere vores kosttilskud med ærlighed og gennemsigtighed. Det nye sort har sat sig grundigt ind i vores mission og værdier, vores branche, vores produkter og brugt begrænsningerne i branchen til vores fordel.
Jytte Bille
Founder og livsstilsguide
STAI
“Det har været en god proces, hvor vi har oplevet et godt og tålmodigt med- og modspil”
Den gode proces og det tætte samarbejde har høj prioritet hos os, og vi bliver altid glade, når vores kunder har samme oplevelse:
Det har været en god proces, hvor vi har oplevet et godt og tålmodigt med- og modspil, hvor alle vores idéer blev taget seriøst og vendt grundigt, ligesom forslagene fra Det nye sort gennem processen har været grundigt bearbejdet i et godt samspil. Vi er endt med et resultat, der på bedste vis afspejler, hvor STORM Advokatfirma er i dag.
Lars Lyngdahl
Presse- og kommunikationsansvarlig
STORM Advokatfirma
“Det nye sort har delt vores ambitioner og nysgerrighed, fra vores første indledende møde til den færdige mapping blev afleveret.”
Vores ambition med Lysfald er at vi hele tiden skal forsøge at gøre oplevelsen større og bedre for vores gæster – det gør vi ved at være nysgerrige og hele tiden prøve nye idéer og koncepter af. Det nye sort har delt vores ambitioner og nysgerrighed, fra vores første indledende møde til den færdige mapping blev afleveret. Oplevelsen er blevet et af de mest Insta-venlige spots i parken og noget, som vores gæster har taget virkelig godt imod.
Rasmus Mortensen
Kommerciel chef
Fårup Sommerland
“Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner”
Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med Det nye sort på kampagnen ”Vi har lyttet til dit madaffald” om introduktionen af madaffald i Aalborg Kommune. Det nye sort har vist sig som en fleksibel, åben og alsidig samarbejdspartner, der har gjort det muligt at udvikle en anderledes og kreativ kampagne til en bred pallette af platforme.
Anders Christian Zimmer Hansen
Kommunikationskonsulent
Nordværk
“Vi har samarbejdet med Det nye sort om en ny identitet, branding, tekster og website”
Vi har samarbejdet med Det nye sort om en ny identitet, branding, tekster og website. De har anbefalet at positionere STAI som det ærlige og transparente kosttilskud i en branche med mange store løfter og tomme floksler, og det spejler vi os meget i. Det er vigtigt for os at kommunikere vores kosttilskud med ærlighed og gennemsigtighed. Det nye sort har sat sig grundigt ind i vores mission og værdier, vores branche, vores produkter og brugt begrænsningerne i branchen til vores fordel.
Jytte Bille
Founder og livsstilsguide
STAI
“Det har været en god proces, hvor vi har oplevet et godt og tålmodigt med- og modspil”
Den gode proces og det tætte samarbejde har høj prioritet hos os, og vi bliver altid glade, når vores kunder har samme oplevelse:
Det har været en god proces, hvor vi har oplevet et godt og tålmodigt med- og modspil, hvor alle vores idéer blev taget seriøst og vendt grundigt, ligesom forslagene fra Det nye sort gennem processen har været grundigt bearbejdet i et godt samspil. Vi er endt med et resultat, der på bedste vis afspejler, hvor STORM Advokatfirma er i dag.
Lars Lyngdahl
Presse- og kommunikationsansvarlig
STORM Advokatfirma