Et nyt år er skudt i gang, og vi har forsøgt at samle alle de visuelle trends, der spåes til at blive kendetegnende for 2023 – og mixet dem med vores egne forudsigelser for året.
2022 – Tilbage til rødderne
Lad os først kigge tilbage på det år, der lige er sluttet. 2022 var nemlig et år, hvor mange store virksomheder vendte tilbage til deres rødder i udtryksform. Det er især tydeligt i de logo-redesigns, der er blevet skabt i løbet af året.
Ifølge tidsskriftet Tid & Tendenser har politik, krig, energikriser, inflation og andre usikkerheder i verden indflydelse på den måde, vi agerer på privat – og det er tydeligt, at det også har smittet af på den måde, virksomheder agerer på i forhold til branding. Så 2022 var året, hvor cocooning, eskapisme og trygheden ved fortiden blev centralt – og det ser ud til at fortsætte ind i 2023.
Vi har samlet et par eksempler på, hvordan mange store virksomheder har trukket tydelige linjer tilbage til deres rødder i deres nye logo-redesigns i årets løb.
2023 – Lys i en usikker verden
Flere store markører inden for design spår, at vi i år vil se endnu flere design af nostalgisk – og retrokarakter – ligesom vi i højere grad vil se drømmende, overnaturlige og syrede universer.
Verden er stadig usikker, og kreative design giver os afløb for de bekymringer, samfundet står over for. Derfor tror vi hos Det nye sort, at vi kommer vi til at se retrocollager, film optaget på gamle camcorders, drømmende, mystiske designelementer og syrede grafikker, der skubber grænserne for den type design, vi laver i dag.
Og fra tidligere tiders kriser og krig ved vi, at der også på et tidspunkt vil opstå et behov for at tilføre noget positivisme og naivitet. Derfor spår vi, at 50’ernes og 60’ernes maskotter vil genopstå. Det er en modig forudsigelse, men vi tror – og håber – at tiden er moden til det.
Årets farve
Én af dem, vi årligt vender blikket mod, når vi skal forstå nye tendenser inden for design i bred forstand, er Pantone. De lancerer hvert år deres bud på det kommende års farve – og også denne farve understreger, at vi fortsat vender blikket tilbage.
Farven for 2023 er PANTONE® 18-1750 Viva Magenta.
De beskriver det selv som en farve, der har rødder i naturen, stammer fra den røde familie og udtrykker et nyt signal om styrke. “I denne teknologiske tidsalder søger vi at hente inspiration fra naturen og det, der er ægte. Med rødder i det oprindelige forbinder PANTONE 18-1750 Viva Magenta os igen til det, der betyder noget. Det er et manifest om naturens kræfter og indre styrke,” udtaler Latrice Eiseman, som er Executive Director ved Pantone Color Institute.
Det er spændende, hvor meget vi får denne farve at se i det kommende år.
Bevægelse er det nye sort
Udover de grafiske udtryk, som udvikler sig år for år, så bliver design af motion graphics igen i år en endnu større del af et brands udtryk. Det er ikke længere nok at have et logo i 2D eller 3D – og måske endda responsivt – nu skal det også bevæge sig. Det fungerer rigtigt godt på film, på hjemmesider og i reklamespots. Derfor har vi valgt at tilføje motion graphic som det 6. element i vores brandidentitets-pakke for 2023. Det betyder, at vi i dag ikke blot udvikler et statisk logo, men et logo i bevægelse med blandt andet en reveal animation. Det synes vi er det nye sort!