Vi kan alle mærke tiden. Virksomhederne mærker inflationen, krig, høje materialepriser og forbrugspriser, måske også høje lønninger for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Og i sådan en tid kan det være svært at tænke på kommunikation, branding eller markedsføring. Det kan være fristende at skære markedsføringen helt væk og skære ned i kommunikationskompetencerne. Men i en tid, hvor alting er mere presset, kan det være en god idé at fastholde eksterne aktiviteter, fordi der er en oplagt mulighed for at differentiere sig i markedet og måske endda have en positiv stemme.
Til gengæld kan det give god mening at gennemgå de faste markedsføringsaktiviteter. Det kan være, at der er penge at spare, at kommunikationen skal tilpasses i forhold til strategien for det nye år eller det nye fokus, der får brandet virksomheden på vigtige positioner.
Det er klart nemt at anbefale at fastholde kommunikation og markedsføring, når man arbejder med den slags. Vi lærte bare tilbage i 2008-2009, at de virksomheder, der holdt fast i kommunikationen og markedsføringen, differentierede sig i markedet, fordi deres konkurrenter havde skåret tiltag væk eller droslet markant ned. Det er dog værd at tænke over nærhed til kunderne, indhold og måske endda situationsfornemmelse i en hård tid.
Kunderne har stadig behov for at høre fra organisationer og virksomheder – og behov for at vide, at de er der. Der går måske længere tid imellem køb, købene ændres, eller dialogen bliver længere, men det nytter noget at være i kundernes bevidsthed, selvom det er svære tider.
Tiden er ikke nødvendigvis til at flashe kæmpe forbrug og lade alle lys brænde udenpå virksomhedens bygning, men den modtagerorienterede kommunikation, hvor vi sætter os ind i kunders situation, kan være en god idé. Måske er der endda viden eller måder at hjælpe hinanden på, der kan deles, eller også kan positive budskaber inspirere. Netop de positive budskaber i en dyster tid kan være tiltrængt eller et værktøj til differentiering. Se bare på den seneste valgkamp, hvor Liberal Alliance med fordel kommunikerede tro, håb og humor – og budskaber som ”Du kan godt”, ”Det klarer jeg” og ”Du er stærk” fremfor krise og undergang som mange andre.
Det er værd at gennemgå virksomhedens markedsføring med friske øjne. Det er det altid, men måske endnu mere for tiden. Se på balancen mellem branding af virksomheden og dens værdier – og branding af virksomhedens produkter eller ydelser. Er der en god balance her, og matcher det kundernes aktuelle situation og behov? Ellers kan det være en rigtig god idé at undersøge det nærmere, snakke med kunderne om deres behov og syn på det nye år. Ser de ind i flere besparelser, eller tror de på investeringer. Krisetider åbner som regel for nye muligheder, og det er altid en god idé at lade sig inspirere af kundernes verden – også når det kommer til kommunikationen.
Indeholder markedsføringen aktiviteter, som er bundet op på eller er præget af en anden tid? Måske giver det bedre mening at bruge tid og penge på tiltag tæt på kunderne fremfor en masse overordnede aktiviteter. Eller det kan være, at der skal bruges mere energi på at forklare, hvorfor jeres virksomhed tilfører værdi på lang sigt fremfor hurtige nemme løsninger. Det kan også være, at I har opfundet noget nyt, fundet nye smarte måder at spare på strømmen eller genbruge overskud fra produktionen, som andre kan få glæde af. Proaktivitet, innovation, åbenhed og tværfaglighed ser ud til at hjælpe virksomheder igennem hårde tider og være med til at styrke konkurrenceevnen. Det kan være godt givet ud at komme tættere på sine kunder, forstå deres situation og på den måde have fingeren på deres puls, når tiderne skifter igen. For det gør de, og så er det godt at være foran på point. I mellemtiden skader det ikke at tænke kreativt og måske få ideer, der kan give en opdateret kommunikationsstrategi.