Det er ikke sikkert, at der sker så meget, men der er da noget der tyder på noget, når vi ser ned over trends og tendenser og hvilke emner, der prioriteres i virksomhederne.
Hvis vi ser på dem, vi kommunikerer til og ønsker at få i tale, så er den helt almindelige ”forbruger” slet ikke glad for at blive set på som forbruger. Det bliver et nej tak til at blive kaldt og betragtet som forbruger, og et stort ja tak til at blive set som individ og et menneske, der er noget helt særligt. Det er måske meget godt at have i baghovedet, når der skal kommunikeres B2C – vi skal tænke over de nuancer, der er med til at skabe ligheder og forskelligheder hos vores modtagere, hvordan vi i højere grad kan personalisere vores kommunikation og skærpe vores viden om dem.
Der er også en tendens til, at folk faktisk ikke orker information og nyheder, de ikke selv har bedt om og de slukker for dem. Derfor skal vi i højere grad gøre os umage for at nå igennem den massive strøm af (negative) nyheder og indhold. Især den enkle og ærlige kommunikation vil vinde modtagerens opmærksomhed. Ingen kan kapere flere ord!
Hjælp modtageren med at navigere i den voldsomme informationsstrøm, vær den positive stemme og vær det velkendte troværdige brand og afsender.
Virksomhederne bruger især energi på, hvordan de kan vækste men det nye er, at det sker ud fra et bæredygtigt perspektiv. Så når der skal ske en positiv udvikling på økonomien, på produktudviklingen eller på volumen, så er bæredygtighed en afgørende faktor i den ligning.
AI fylder meget, men mange ved ikke, hvad de skal stille op. Så tiden vi er i nu, handler også meget om at lære, hvordan AI bruges i praksis. I takt med, at AI breder sig, vil den menneskelige værdi stige og empati, det kærlige og det sympatiske vil vinde frem. Humanmade er det nye kvalitetsstempel.
Omkring halvdelen af adspurgte europæere har det sidste år købt via mail – det vil sige en personlig mail, nyhedsbrev eller anden direkte henvendelse. Så loyalitetsprogrammer fra en afsender, vi kan stole på performer rigtig godt.
Branding og employer branding har høj prioritet i virksomhederne. Flere virksomheder indser, at det slet ikke er nok med små indsatser, men at det er det lange seje træk og imagepleje, der skal til for at være kendt for det, virksomheden skal, vil og fortjener at være kendt for.
Employer branding vil være en stor del af virksomhedens brandingplatform. Fremtidens dygtige medarbejdere stiller krav til værdier, forhold, målsætninger og purpose – og de ønsker at kunne se sig selv i de dele af virksomheden inden de søger jobbet.
Vi kunne blive ved! Der er meget mere at sige om tendenserne inden for adfærd, branding og tidsånd – og der er meget at sige om, hvordan man som virksomhed og brand kan få glæde af en strategi, der spiller ind i de rette strømninger og tendenser. Så lad os arbejde sammen om det.