Spring til indhold

Fra kommune-look til farverigt unikum

Fra kommune-look til farverigt unikum

Rudersdal Bibliotekerne havde et ønske om at bryde ud af “kommune-looket” og i stedet få deres egen unikke ID. De manglede logo, farvepalette og grafisk stil – et helt visuelt koncept, der kunne understøtte kommunikationen med de mange forskellige målgrupper.

Hvem taler vi til?

Ud fra en workshop, hvor vi bl.a. snakkede primære og sekundære målgrupper igennem, lykkedes det os at kortlægge: Hvem skal vi tale til og med? Vi lavede nogle øvelser med de ansatte, hvor de satte flere og andre ord på deres bibliotek og målgrupper, end de var vant til. På den måde fik vi præciseret målgruppen samt en værdifuld beskrivelse af bibliotekerne fra dem, der er der til hverdag.

Bauhaus-farver med friske pust

Vi har udviklet ét bomærke til de fire biblioteker samt et særskilt navnetræk til dem hver især.

Farvepaletten er rig og tager udgangspunkt i de farver, der hersker på hovedbiblioteket i Birkerød, som er en arkitekttegnet bygning fra 80’erne. ID’en skulle passe til den fysiske biblioteksoplevelse og farverne, der allerede optrådte på adressen: rød, gul og blå – lidt Bauhaus-farver. Retro-farverne er blevet piftet op af tre friske, lyse farver: lyserød, lilla og gul. 

Resultatet er blevet en alsidig identitet med en stærk farvepalette, hvorigennem bibliotekerne kan kommunikere til børn og voksne om tunge og lette emner. De har fået et 5. element, der tager afsæt i bomærket, som kan sammensættes til små ikoner og illustrationer, hvilket imødekommer deres behov for at kommunikere visuelt til borgerne.

Besøg Rudersdal Bibliotekerne og vurdér selv deres (farve)mod. 

Jeg er mest tilfreds med det 5. element, som kan bruges til at lave utallige små ikoner og illustrationer. Det håber jeg, at de kommer til at bruge. Det kan virkelig være med til at gøre ID’en levende, aktuel og vedkommende

Christin, designer

Næste Én af de sterke