Èn af de sterke
En af de store virksomheder blev til, da de i forvejen velrenommerede Aalborg Maskinfabrik, Aalborg Maskinfabrik Stål og Maskinfabrikken Fuglsangs Eftf. kom under samme selskab.
Stålindustriens nye selskab STERKE er, som navnet antyder, en stærk leverandør til kundernes behov for udvikling, produktion, montage og service af store komplekse turnkey-løsninger.
Som en del af konstellationen havde det nye selskab brug for et nyt navn, en strategi for lanceringen, pressemeddelelse samt en platform for kommunikation og branding. Selskabet skulle have en visuel identitet, der både gav en fælles, frisk ny start og en solid værktøjskasse for den visuelle kommunikation i fremtiden.
Navnet
Der var et stort ønske om at få et nyt samlende navn, der var nordisk, kort og præcist. Efter workshops og kreativ idegenerering udviklede vi navnet STERKE. Navnet er et konstrueret navn, og da det staves med E, bliver det både personligt og særligt for netop det her brand.
Navnet STERKE skal være med til at bakke op om, at selskabet er sat i verden for at konstruere, beregne og skabe stærke stålkonstruktioner og elementer. Virksomhedens oprindelse og nordjyske ophav giver en solid base og styrke til at række ud i verden, men aldrig glemme historien. Navnet er afledt af at være stærk, et stærkt hold og af betydninger som stålsat, kraftfuld, holdbar og viljefast.
Designet
Logoet er bygget op ud fra rene geometriske linjer, der giver et ærligt og bastant udtryk. Navnet er stærkt, og det skal logoet også være.
Logoet har en tyngde og finesse, som har ophav i Norden og dets rå formsprog. Især k’ets kant og detaljer har ophav i runer, smedjeindustrien og gamle brændemærker. Taglinen symboliserer den ekspertise og historik, firmaet har med 35+ års erfaring indenfor stålindustrien.
Sterkes brand font hedder TT Firs Neue og har de værdier, som STERKE besidder. Det er f.eks. værdiord som maskulinitet, kant, boldness, styrke, geometri, nordisk og moderne.
Farver
Farverne er udvalgt med inspiration fra Sterkes produkter, ophav og industri.
Sterkes corporate farve er metalblå og symboliserer professionalisme, stålindustrien samt det nordiske ophav med placering i Nordjylland.
Metalblå bruges altid i identitetsskabende sammenhænge. Refleksgul fungerer som spotfarve op mod metalblå for at skabe en kontrastfyldt kommunikation med blikfang. Den symboliserer energien og dynamikken i virksomheden.
Supergrafik
Logoet er det grafiske trademark. Dele af logoet kan bruges som supergrafik til at skabe blikfang og kontrast i designet. Det 5. element placeres på udvalgte flader, så det ikke overtager identiteten. Det skal bruges med omhu på de flader, hvor det kan skabe en dybde og baggrund i layoutet.
Brand merch
En del af lanceringen var også at tænke i både arbejdstøj og i arbejdslir. Designet er foldet ud på tøj, muleposer, romflasker og selvfølgelig udendørs skiltning mv.