Spring til indhold

Gammel rom på nye flasker

Gammel rom på nye flasker

Jo ældre, jo bedre. Sådan lyder devisen for god rom – alt andet lige. Men selvom indholdet i romflasker gerne må have nogle år på bagen, behøver selve flaskerne og den øvrige emballage ikke at ligne noget, som har ligget i din oldefars kælder, siden før kvinder fik stemmeret. 

Ron Dos Mares er et nyt kvalitets-rombrand, som lanceres i Centraleuropa. I den forbindelse ønskede de at få lavet en ID, designet etiket, flaske, gaverør og forsendelseskasse til deres nylancerede rom fra Panama med afsæt i en moderne visuel identitet, der adskiller sig fra det traditionelle rommarked, og som tiltaler en kvalitetsbevidst målgruppe. Og ikke mindst ønskede de, at emballagen skulle fortælle en god historie.

Ikke så meget ohøj skipper

Som et led i designprocessen rykkede vi væk fra skrivebordet og ud i den virkelige verden for at blive klogere på rommarkedet. Vi besøgte i den forbindelse forhandlere og snakkede med dem om, hvordan de oplevede kundernes købsadfærd og betydningen af bl.a. indpakning. Det gav også anledning til at studere hylderne med rom og få et indtryk af trends og tendenser i emballering af den populære sukkerrørsbaserede spiritus. 

Nogle af de elementer, som går igen i mange romflasker, er bl.a. referencer til sørejser, emblemer/vandmærker og ornamenterede og svært læselige fonte med seriffer. Derudover papir, som skal fremstå gammelt og slidt og en stor forkærlighed for jordfarvede nuancer med guldfolie og komplekse og karikerede illustrationer.

Med kundens ønske om at komme væk fra skonnerter, gamle mænd og pirater har vi tænkt i nye baner og gjort noget andet, der samtidig formidler kvalitet og det omhyggelige håndværk og tradition, der er i at lave rom.

Et hav af smag

Ron Dos Mares’ rom bliver produceret i Panama, og Dos Mares (“De To Have”) refererer til mødet mellem Stillehavet og Det Caribiske Hav i Panamakanalen. Derfor har Panama, romproduktion og havet været fremtrædende inspirationskilder til designet – og det har vist sig at være lidt af en foræring.

Bomærke

Bomærket i logoet med to bølger, der mødes, er en direkte reference til mødet mellem havene og er dermed en underbygning af navnetrækket Ron Dos Mares. Selve navnetrækket henter inspiration fra flaskens form, som med sin tunge vægt og organiske formsprog fremstår bastant, men elegant.

Navnetrækket balancerer på samme vis med varierende tyngde i stregen og kontrasten mellem afrundede hjørner og skarpe afslutninger. Vi har arbejdet med, at ikonet tager udgangspunkt i den valgte typografi, så navnetræk og ikon har en høj samhørighed. Det betyder, at tekstens buer og afslutninger er indarbejdet i ikonet.

Farver

Farvepaletten er præget af koralrevets nuancer, som Det Caribiske Hav er særligt kendt for, og den indeholder en gradient, der er inspireret af mødet mellem hav og kyst. Så altså noget ret andet end de jordfarvede nuancer på forhandlernes hylder.

I stedet for de klassiske bronze, sølv og guld til at differentiere årgangene har vi udvalgt fire koralfarver, der er trykt som folie. Foruden at de dermed direkte refererer tilbage til Panama, skaber det også blikfang på indkøbshylden.

Sanselige materialer

Emballagen skal give potentielle kunder lyst til at række ud efter produktet på hylden og skærpe deres nysgerrighed. Derfor var fokus på materialernes sanselighed en rettesnor for designet, fordi det inviterer til at gå på opdagelse og røre ved produkterne. Mødet mellem det grove og prægede, nærmest bølgende, papir og folieret og lakeret tekst skaber et kontrastfyldt udtryk, der har referencer til det grove arbejde med håndhøstning af sukkerrør og produktionen af rom op mod det fine og elegante i form af det raffinerede, komplekse og eksklusive produkt.

Udstansningen i etiketten medvirker også til en taktilitet i overgangen mellem det prægede papir og flasken. Den udstansede etiket er bemærkelsesværdig og bygger på ideen om, at Panama er i “the negative space”, hvilket fremhæver de to have og dermed navnet på rommen. Og så inviterer flaskens svungne former også til at blive set og mærket, ligesom vægten af flasken giver designet noget tyngde – bogstaveligt talt.

Skål for et værdifuldt samarbejde

Designet er udviklet i tæt samarbejde med kunden, som kunne dele vigtige indsigter i romproduktion, markedet og genren emballage til rom med os – bl.a. i forhold til certifikater, nummerering, og limited edition-udgaver.

Derudover har løbende input fra producenten af emballagen også været en stor fordel, fordi det har sat rammerne for, hvad der helt konkret kunne lade sig gøre. På den måde har vi kunnet levere et design til kunden, som ikke bare fungerer i teorien, men også i praksis. Skål for det!

Næste STORM 2.0