Spring til indhold

It is what it is

It is what it is

Markedet for kosttilskud er kæmpestort, og det kan være svært at gennemskue, hvad der er luftkasteller, og hvad der reelt er evidens for. Der er mange brands både i Danmark og udlandet, som lover alt fra stærke knogler og mindre træthed til en markant forbedret fysisk og mental performance og glat, ungdommelig hud. 

Der er dog ikke mange som STAI, der har samlet en masse essentielle vitaminer, mineraler, protein, omega-3, collagen og andre næringsstoffer i ét og samme produkt i en letoptagelig pulverform. Det budskab skulle vi hjælpe dem med at kommunikere. Og ikke mindst skulle det kommunikeres på en måde, som understreger “it is what it is”. Uden tomme løfter om et længere liv og en krop uden skavanker, men derimod en understregelse af, at det er et bredt sammensat kosttilskud udviklet af erfarne eksperter i sundhed og ernæring på baggrund af nyeste forskningsresultater og anbefalinger fra sundhedsmyndighederne.

Hvad må man egentlig sige?

I brandingen af STAI har der ligget et stort researcharbejde for at finde ud af, hvad man egentlig må sige. Kosttilskud er underlagt specifikke regler for markedsføring, og det sætter sine begrænsninger for, hvilke ord der kan tages i brug til at fortælle om brandet og dets produkter.

Reglerne om anprisninger af kosttilskud er restriktive, og lovninger om en “sundere krop” med “mere energi” og “bedre søvn” går ikke. Anprisninger må kun anvendes om individuelle vitaminer og i de tilfælde, hvor der rent faktisk er belæg for det. EU-kommissionen har lavet en liste over godkendte sundhedsanprisninger, som man skal holde sig til i markedsføringen af kosttilskud, og det har været et fedt og udfordrende benspænd at arbejde med. Og en god påmindelse om at holde det konkret og jordnært.

Et add on til det aktive liv

Det har været et stort ønske for kunden, at STAI skal være det ordentlige, troværdige og ansvarlige alternativ på markedet for kosttilskud, og det har derfor haft høj prioritet at være transparente og sige, at STAI-kosttilskud ikke er en mirakelkur til et sundere og bedre liv. Det kan ikke stå alene, men er derimod en tilføjelse til et aktivt liv.

Prikken over i’et

STAIs grafiske element er en orange prik. Nogle gange flere orange pletter sammen. Det skal bruges for at skabe genkendelighed for brandet og som et visuelt sprog, der kan fortælle noget om STAIs produkter og indholdet i dem. Én prik for hver ingrediens. Prikken bliver på den måde et visuelt værktøj, der bryder med de stringente streger og bidrager med et organisk, legende og humanistisk udtryk. Når alt kommer til alt, handler det hele netop om mennesker, det gode liv og velvære.

Enkelt, transparent og dynamisk

Det ærlige, enkle og ligetil ville vi gerne afspejle i både budskaber og visuel identitet, og nogle af de fremtrædende designnøgleord har været enkelhed, troværdighed/ærlighed, transparens samt energi, innovation og maskulinitet.

Vi har derfor valgt en rolig og varm farvepalette i gråbrune nuancer med en moderne signalfarve i orange. Farverne skal skabe tråde til naturen, det rolige, troværdige og enkle, og den signalorange skal skabe blikfang og symbolisere den energi og dynamik, som befinder sig i virksomheden og menneskene bag.

Rene linjer

Et visuelt virkemiddel for at signalere troværdighed og transparens er en minimalistisk og stram grafisk opsætning ved hjælp af enkle streger. Stregerne og måden at layoute på bruges til at systematisere information, når der er meget af det. Det er med til at understrege (pun intended) det ordentlige og transparente, vi gerne vil kommunikere med STAI. At der er rene linjer over hele linjen.

Markant og minimalistisk logo

STAIs visuelle identitet understøttes af et markant og minimalistisk logo med et moderne grafisk udtryk, som signalerer enkelthed, fremdrift og styrke. Et ® er indarbejdet i logoet for at give det noget tyngde og understrege, at STAI officielt er registreret som varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen, og de dermed har eneret på det.

Deres typografi er en helt enkel sans serif-typografi med et moderne, klart, enkelt og maskulint udtryk, som understøtter visionen om at kommunikere transparent og ærligt.

Strømlinet og funktionelt website

ID’en har fået liv på blandt andet STAIs hjemmeside, som er blevet mere enkel og stilren i sit udtryk end den eksisterende. Med et design, der er rent, minimalistisk og æstetisk. En hjemmeside, der strutter af sundhed, energi og vitalitet – blandt andet ved hjælp af animation og store billeder af aktive mennesker og af produktet. Navigationen er intuitiv, og man bliver hurtigt mødt af information om, hvad produktet er, og hvad det præcist indeholder for at holde kommunikationen ærlig og transparent.

Udviklingen af hjemmesiden var en teknisk kompliceret proces på grund af flere faktorer som muligheden for både at vælge abonnement og enkeltkøb, mange forskellige betalingsløsninger og overførsel fra et system, som skulle flyttes over i en wordpressløsning. Resultatet er blevet et strømlinet og funktionelt site, som kommunikerer klart, enkelt og ærligt.

Vi har samarbejdet med Det nye sort om en ny identitet, branding, tekster og website. De har anbefalet at positionere STAI som det ærlige og transparente kosttilskud i en branche med mange store løfter og tomme floksler, og det spejler vi os meget i. Det er vigtigt for os at kommunikere vores kosttilskud med ærlighed og gennemsigtighed. Det nye sort har sat sig grundigt ind i vores mission og værdier, vores branche, vores produkter og brugt begrænsningerne i branchen til vores fordel.

Vores nye visuelle identitet og branding føles helt rigtigt, og vi kan se og mærke os selv i det. Vi er virkelig glade for resultatet og ikke mindst vores nye website, som så fint afspejler vores identitet og brand story. Teamet har lyttet, udfordret os og leveret. Vi er virkelig tilfredse med samarbejdet og resultatet

Jytte Bille, Founder og livsstilsguide.

Næste Gammel rom på nye flasker