Flere designbølger brager. De er drevet af forskellige generationer og markeder, der reagerer på især pandemi, krig og vilde vejrfænomener.
Når der sker store ting ude i verden, søger vi bogstaveligt talt hjem i trygge rammer.
Cocooning er efterhånden et velkendt begreb, hvor vi forpupper os i rolige, afdæmpede omgivelser; selvkærlighed er på menuen, og bevidste valg og fravalg fylder tanke-dagsordenen. Eskapisme gør i samme ombæring sit indtog: Vi søger tilflugt i noget nyt, og vi længes efter leg. Tanker sendes til det gamle og velkendte – dengang alting var bedre – med ophøjet savn.
Et tilflugtssted, der peger mere fremad, kan måske findes i AI, hvor skabertrangen, det drømmende, visionære, men også det kunstige taler ind i den proces, vi pt. gennemgår.
De trends, der kommer til at fylde, afslører en insisteren på at blæse med mel i munden: Vi vil både have det kunstige, overdrevne AI-genererede, samtidig med at vi ikke vil undvære det naturlige og menneskeskabte.
Kode kom frit frem
Når vi taler om “kode”, taler vi om noget skjult, privat, forbeholdt de få. Om det så er
HTML-kode, pinkode, kodeord mfl. Hvis vi skal afkode noget, betyder det også, at vi skal prøve at forstå en meddelelse, som ikke umiddelbart er tydelig.
Med forståelsen af koder som noget vi gemmer, så er det overraskende og fascinerende, når vi ser kode brugt som et kreativt værktøj, der skaber design i konstant udvikling. Den her form for generativ kunst kan bruges til at skabe dele af en visuel identitet baseret på data eller endda helt tilfældigt – alt efter hvad der passer bedst til det pågældende projekt.
Vi ser eksempler med AI-drevne mønstre, der udvikler sig med enhver interaktion til indviklede kompositioner, der er født ud fra matematiske ligninger. Denne trend fanger fuldstændig magien ved design i konstant bevægelse. Det er en fejring af eksperimentering og kreativ udforskning, der afslører den grænseløse harmoni mellem teknologi og kunstnerskab.
Værktøjer som Midjourney, DALL·E, Leonardo og Adobe Firefly er lige begyndt, og vi holder skarpt øje med, hvordan de kan bidrage til vores kreative output.
AI, AI, AI, AI Stain’ AI-live
Vi er slet, slet ikke færdige med AI, som også er med til at forme tilgange og tendenser inden for design. Brands bruger teknologien til at udfordre virkeligheden og skabe en ny morgendag. Blikket på morgendagen består af hyperrealistiske fotos, der er ultra højtopløselige, nærmest saftige og flydende i konsistensen. Den her kunstige, overdrevet perfektionistiske fremstilling er med fuldt overlæg: beskueren skal ikke bedrages, men være helt med på, at der er tale om AI.
Bæredygtighed. Ja, vi taler stadig om det
Men bæredygtighed er vigtigt. Og det er grunden til, at vi ikke holder op med at snakke om det, selvom ordet lidt har tabt sin værdi. Derfor ser vi også en designtrend, der arbejder med bæredygtighed. Her ses en dyb forbindelse til naturen og et rent design, der fokuserer på genbrugsmaterialer og miljøbevidste farvepaletter.
Med en masse skuffende eksempler på greenwashing er vi ved at være bæredygtighedsresistente eller i hvert fald -trætte. Vi skimmer ordet og registrerer det kun lige i forbindelse med vores tjekliste over ord, som vi forventer, at afsenderen remser op. Tjek ✔️
Brands forsøger at skabe visuelle fortællinger, der engagerer bevidste forbrugere.
Denne trend understreger det grafiske designs potentiale som et stærkt medie til at hylde miljøet og viser et samfund, der søger at forene æstetik og etik på en harmonisk måde.
Kruse-doodles
Stregtegninger tilføjer et strejf af menneskelighed og personlighed. Det uperfekte og det håndlavede.
Det efterlader en følelse af autenticitet og giver forbrugeren lyst til at interagere med brandet. Der kan være tale om blot subtile accenter eller stå i centrum, afhængigt af budskabet og humøret.
Doodles minder os om, at design ikke behøver at være stift; det kan være spontant, frisindet og engagerende.
Indsigten i de kommende trends og påmindelse om de forgangne er en årlig begivenhed hos det nye sort. Vi diskuterer, vidensdeler og indlemmer hinanden i, hvad der rør sig inden for vores forskellige fagligheder.
At dele viden, blive klogere og kompetenceudvikle er det nye sort
Denne artikel er skrevet af et menneske og har ikke været en tur forbi ChatGPT el.lign.