Spring til indhold

Et redesign af vores kommune

Redesign af visuel identitet for Aalborg Kommune

I en bureaukonkurrence vandt vi æren af at redesigne vores egen kommune! Aalborg Kommunes visuelle identitet. Det var både digital udvikling og lovkrav om webtilgængelighed på offentlige platforme, der gav en god anledning til at se den visuelle identitet lidt efter i sømmene. Vores fornemmeste opgave var at beholde styrker i den eksisterende visuelle identitet og samtidig skubbe til den, skabe flere visuelle værktøjer til designkassen og finde løsninger på de designudfordringer, kommunen selv oplevede.

Vi har skabt en visuel identitet, der indeholder en bred farvepalette, der lever op til de udvalgte kriterier og udvidede designprincipper. De visuelle værktøjer, vi har arbejdet med og tilført, kan give mulighed for at kommunikere bredere og mere differentieret. Bl.a. har vi bibeholdt fire af de eksisterende brandfarver, justeret dem ift. tilgængelighedskrav og tilføjet seks farver. Farverne skal i høj grad kunne rumme de forskellige kommunikationssituationer, som en kommune står overfor. Derfor skal vi tænke i skala – så vi kan kommunikere helt seriøst og tillidsvækkende og andre gange gå amok i fest, farver og festivaller.

”Vi giver farverne bevægelse og liv med gradientforløb” siger vores designer bag, Christin

Som en del af designudviklingen har vi rentegnet Aalborg-mønten og udvidet halveringsprincippet – altså princippet omkring opdeling af layout. Alt i alt har vi arbejdet med at skabe en designlinje, der bygger på skalerbare principper, så man både kan kommunikere myndighed og kampagne indenfor f.eks. områder som børn eller kultur. I sidste ende har Aalborg Kommune fået et modigt, livligt og nutidigt udtryk, der passer til en moderne kommune, hvor den fælles fortælling er i fokus, og kommunens eget DNA-arbejde og sætning ”Vi udvikler os sammen” kan spores.

Næste Pengetips, familie-yoga eller unyttige historiefacts?